Inderhavnsbroen / kyssebroen

Inderhavnsbroen

Better in: English?

Historien om Inderhavnsbroen er væsentligt længere end broen selv og er ikke den, der beskriver dansk byggeri fra sin bedste side. Med omtrent 3½ års forsinkelse stod den endelig færdig i august 2016. Til gengæld blev broen øjeblikkeligt en succeshistorie i trafiktællinger med ca. 15.000 cyklister om dagen!

[foogallery id=”8258″]

Dette er en succes, jeg på ingen måde anfægter! Jeg er selv begejstret storbruger af forbindelsen til havnens mindre befolkede side. En stor kvalitet er også det nye og skønne vue over havnen, som tusinder af københavnere nu nyder hver dag. Det samme gør hundredtusindvis af turister, gående og cyklende, henover turistsæsonen. Både i farten og i små ‘lommer’ i begge sider, hvor man kan stoppe op og tage sig tid til at nyde den smukke by, som København er.

Gumpetung

Men i et arkitektonisk og æstetisk perspektiv er jeg mindre imponeret. Ikke mindst i lyset af den ret fine tradition, vi har i Danmark for elegante brobyggerier.

Dels som her i mindre skala, dels i ø-rigets større broforbindelser.

OPDATERING: Jeg faldt over bekræftelse på dette synspunkt i en kort omtale af tre dansk designede broer på danish.tm.

Fra alle andre steder er udsigten desuden forringet med den kraftige og ærligt talt noget gumpetunge konstruktion. Med svungne former og skråtstillede linier er der åbenlyst arbejdet på at ‘designe’ broen. Det virker desværre unødigt anstrengt, og egentlig understreger det blot de kraftige dimensioner. Fra de fleste kajer og bolværk i området er det langstrakte blik gennem havne-løbet samtidig hæmmet, hvis ikke ligefrem helt obstrueret.

På grund af broens faktisk enestående måde at åbne på – to brofag, der glider frem og tilbage og mødes på midten – har broen fået sit kælenavn ‘Kyssebroen’.

Broen er tegnet af Cesary Bednarskys tegnestue, Studio Bednarski Ltd.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *